TAM PIONIR PI-561
Tovarna TAM (Tovarna avtomobilov Maribor) je nastala po II. svetovni vojni na
pogorišču nemške tovarne v kateri so med vojno izdelovali letalske dele.
Tedanja oblast se je odločila, da bodo v novo ustanovljeni tovarni izdelovali
avtomobile. Odkupili so licenco od češke tovarne Praga in začeli s proizvodnjo.
V naslednjih letih so izdelali preko 17 000 vozil različnih izvedb.
Vozilo Pionir PI-561 iz leta 1957 ima 6 valjni bencinski motor z močjo z močjo 51,5 kW
oziroma 70 KS. Nosilnost vozila znaša 3000 kg.
Vozilo sta iz Maribora v Stično pripeljala Ivan Zupančič in Lojze Ljubič. Ker vozilo
ni imelo kabine, so jima v TAMu iz neobdelanih desk izdelali preprosto klop z
naslonom.
Po današnji tipizaciji bi bilo to vozilo z oznako GV-1. To je vozilo, ki je imelo
prenosno motorno črpalko, uporabljali so kar črpalko Rosenbauer B2L. Imel je
tudi ostalo potrebno opremo: sesalne, tlačne cevi ,dvojak in dva ročnika. Voda
se je črpala iz vodnjakov, iz potoka ali vaških luž. Na vozilu so bila tudi kljukasta
lestev, dva kovinska kavlja, nasajena na leseni drog, da so lahko gasilci hitro
razkopali žarišče požara in pogasili.
PGD Stična je gasilsko vozilo TAM Pionir PI-561 podarilo Tehniškem muzeju
Slovenije v Bistri. Oktobra leta 1997 sta Alojz Kastelic in Janez Kastelic Pionirja
odpeljala v Bistro.
Vozilo po prihodu iz Maribora v Stično leta1957
|
Vozilo pred garažo PGD Stična leta 1958
|
Vozilo odhaja v Tehnični muzej Slovenije leta 1997
|
GC 16/50 TAM 100 T10
Vozilo s nosilnostjo 5000 kg je poganjal motor tip F4 L514. To je motor 4 taktni,
4 valjni zračno hlajeni dizelski motor s prostornino 5322 cm3 z močjo 63 kW
oziroma 85 KS. Menjalnik je bil 5 stopenjski, ne sinhroniziran.
Vozilo je bilo opremljeno z dvostopenjsko centrifugalno črpalko z zmogljivostjo
1600 l/min.
Tovornjak TAM 5000 je lahko dosegel največjo hitrost 75 km/h in premagal 30%
naklon. Po tovarniških podatkih je imel porabo 14 l/100 km.
Leta 1982 je bila cisterna poslana na generalno popravilo. Poleg vzdrževalnih
del je bila izvedena tudi predelava na novejši tip in sicer Tam 110 T 10, ki je
med drugim vključevala tudi prenovo potniške kabine, kar se je bila največja
zunanja sprememba. S predelavo na novo specifikacijo je vozilo dobilo tudi
močnejši motor in sicer tip F4 L413R, ki je imel 85 kW (115KM).
Na fotografiji sta poleg vozila Tam T 5000 še vozili Jeep Mahindra in Tam Pionir PI 561, ki so takrat sestavljali vozni park PGD Stična.
GVC 16/30 TAM 125 T10 4x4
1981 leta je v PGD Stična prišlo vozilo TAM 125 T10 4x4. To je bil za tiste čase sodoben avto saj je imel cisterno za 3000l vode in 300 l penila, katero so gasilcipripeljali sabo. Vgrajeno je imel črpalko z zmogljivostjo 1600l/min pri tlaku 8 barov.
Vozilo je poganjal Tamov motor tip F6 L 614. Gre za 6 valjni, 4 taktni dizel motor z vrtinčno komoro, valji razporejeni v obliki črke V pod kotom 90° (V 90).
Prostornina motorja 7983 cm3, moč 92 kW (125 KS) 5 stopenjski nesihroniziran
menjalnik, poraba goriva med 23 in 26 l/100 km. Ob polni obremenitvi (skupna
teža 12 000 kg) je bilo mogoče premagovanje 30 % naklona.
Na fotografiji pred vozilom stoji desetina mlajših pionirjev letnik 1976/1977.
LADA NIVA 1,6 4x4